มโนทัศน์ของการวิจัย กระบวนการวิจัยทางการศึกษา แหล่งสาระความรู้และการประมวลความรู้ในการทำวิจัย การออกแบบการวิจัย การเขียนเค้าโครงการวิจัย วิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การเขียนรายงานการวิจัย การประเมินคุณภาพรายงานการวิจัยและการเผยแพร่ผลงานวิจัย

Concepts of research, research methods in education, sources of information and integrating studies for the review of the literature, research design, writing the research proposal, quantitative and qualitative research, writing the research report, quality assessment of research reports and dissemination of research report.

Skill Level: Beginner

คำอธิบายรายวิชา(ไทย) : มโนทัศน์และพัฒนาการของการวัดและการทดสอบ ทฤษฎีการวัดแบบดั้งเดิม ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ ทฤษฎีการสรุปอ้างอิง การวัดและการทดสอบแบบอิงกลุ่ม แบบอิงเกณฑ์และแบบอิงบริบทบริบท การสร้างแบบทดสอบและการนำไปใช้ การวิเคราะห์คุณภาพของข้อสอบและแบบทดสอบ การให้คะแนน การแปลความหมายและการทำนาย
คำอธิบายรายวิชา(อังกฤษ) : Concepts and development for measurement and test theories, classical test theory, item response theory, generalizability theory, norm-referenced,criterion-referenced ,and domain-referenced measurement and test, test construction and use of test, quality analysis of item and test, scoring, interpretation and prediction.

Skill Level: Beginner

มโนทัศน์และพัฒนาการของการวัดและการทดสอบ  ทฤษฎีการวัดแบบดั้งเดิม ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ  ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบแบบพหุมิติและการประยุกต์ใช้เพื่อการวิจัย ทฤษฎีการสรุปอ้างอิง การวัดและการทดสอบแบบอิงกลุ่ม  แบบอิงเกณฑ์และแบบอิงบริบท  มาตรฐานการทดสอบทางด้านการศึกษาและจิตวิทยา การสร้างแบบทดสอบและการนำไปใช้  การวิเคราะห์คุณภาพของข้อสอบและแบบทดสอบ การให้คะแนน การแปลความหมายและการทำนาย

Concepts and development for measurement and test theories, classical test theory, item response theory, multidimensional item response theory and application for research, generalizability theory, norm-referenced, criterion-referenced, and domain-referenced measurement, standard for educational and psychological testing, test construction and the use of test, quality analysis of item  and test, scoring, interpretation and prediction

Skill Level: Beginner

มโนทัศน์ของการวิจัย กระบวนการวิจัยทางการศึกษา แหล่งสาระความรู้และการประมวลความรู้ในการทำวิจัย การออกแบบการวิจัย การเขียนเค้าโครงการวิจัย วิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การเขียนรายงานการวิจัย การประเมินคุณภาพรายงานการวิจัยและการเผยแพร่ผลงานวิจัย

Concepts of research, research methods in education, sources of information and integrating studies for the review of the literature, research design, writing the research proposal, quantitative and qualitative research, writing the research report, quality assessment of research reports and dissemination of research report.

Skill Level: Beginner

คำอธิบายรายวิชา(ไทย) : ปรัชญา การจัดการความรู้ จริยธรรมในการดำเนินงานวิจัย การทำให้เกิดแนวคิดของกรอบการดำเนินงานวิจัย แนวคิดและระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณ ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ และระเบียบวิธีวิจัยเชิงผสมผสาน การออกแบบการวิจัย การวัดการเก็บรวบรวมข้อมูล การจัดการข้อมูลเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ การเขียนรายงานการวิจัย และการเผยแพร่ผลงานการวิจัย การประเมินรายงานการวิจัยและการใช้ผลงานวิจัย
คำอธิบายรายวิชา(อังกฤษ) : Philosophy, knowledge management, ethics in conducting research, conceptualization of research framework, schools of thoughts and methodologies of quantitative and qualitative research , mixed methods research, research design,measurement and data collection, quantitative and qualitative data management, writing research report and dissemination of research work, evaluating research report and utilization.

Skill Level: Beginner

คำอธิบายรายวิชา(ไทย) : พัฒนาการ หลักการและเทคนิคการวัดและประเมินผลการศึกษา การประเมินผลแบบย่อยและแบบรวม การประเมินตามสภาพจริง การประเมินจากแฟ้มสะสมงาน การประเมินภาคปฏิบัติ การวางแผนการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ด้านพุทธิพิสัย จิตพิสัยและทักษะพิสัยการสร้างและการใช้เครื่องมือวัดผลและประเมินผลการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวัดและประเมินผลการศึกษา การให้ระดับผลการเรียน การนำผลการประเมินไปใช้ในการปรับปรุงการจัดการเรียนรู้และหลักสูตร
คำอธิบายรายวิชา(อังกฤษ) : Development of educational measurement and evaluation, principles and techniques for educational measurement and evaluation , formative and summative evaluation, authentic assessment, portfolio assessment,performance assessment, learning assessment planning on cognitive, affective and psychomotor domain, construction and usage of learning assessment tools, statistics for educational measurement and evaluation,grading, applying evaluation results for the improvement of learning activities and curriculum.

Skill Level: Beginner

วิจัยทางการศึกษา วิจัยในชั้นเรียน สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี

Skill Level: Beginner